Bett

Det är många åsikter om bett, mest om pessoabett men om olika bett överhuvettaget. Själv så har jag verkligen inte något emot ifall jag ser någon eller några rida med pessoabett eller andra bett på tävlingar eller hemma fall dom är lugna som ryttare och inte sitter och drar. Jag har väldigt mycket emot sånna som sitter och drar och drar i hästens munnar på tävlingar/träningar när dom har ett jättestarkt bett. Jag såg på tävlingen några men en tjej var det som jag kollade lite mer på, hur man sitter och drar i hästen och den är jättestressad och drar och vägrar och river. Så tycker jag aldrig att det ska få bli, då tycker jag att man kan skita i att tävla och försöka att få hästen att lyssna på en hemma med mycket dressyr. Det kan även vara bettet som gör hästen så sjukt stressad. Men många så ser det ju bra ut då man är mjuk i handen och har små hjälper men med ett skarpare bett. Jag tycker att det ser värre ut om man sitter och drar med ett snällt bett än om man har små hjälper och inte behöver dra med ett snällare bett. Sen är det ju även väldigt bra att variera bett och det kommer jag även att göra på Crannard. Jag kommer självklart rida mest med hans vanliga tredelat men sen ibland kommer jag byta då det är bra. Jag kommer troligen rida ut på ett annat lite skarpare bett ett tag så att han lyssnar på mig, men sen när han har börjat lyssna kommer jag byta till tredelat där också igen. Men somsagt så tycker jag inte dåligt om skarpare bett om man kan behärska de, det är lite som sporrar. Det är ju bättre att sätta på sig sporrar och göra små bra hjälper än att sitta med ponnyskänklar så man sitter och sparkar på häste.  Men ibland så sätter manpå ett starkt bett på en häst som verkligen inte skulle behöva det och sitter och rider på det varje dag, och det tycker jag inte är bra.Fall Hästen drar eller inte lyssnar alls, kolla först om det är något fel i munnen. Men sen tycker jag att man kan ju alltid pröva och våga testa nått nytt, och se vad hästen trivs bäst på!
( Det här är min åsikt och jag vill gärna höra era åsikter)
 
Pessoa däremot kan jag inte rekomdera då jag har hört så mycket dåligt om det bettet men ni kan ju alltid teta. Dock tror jag inte man ska rida mycket på det, men jag kan facktiskt inte så mycket om pessoa men det finns många sidor man kan läsa på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0